Zanim jednak zlecisz zbudowanie serwisu www profesjonalnej agencji, koniecznie powinieneś zastosować się do 6 porad, które prezentujemy poniżej. Dzięki temu będziesz spokojny, że wykonawca dobrze zrozumiał Twoje plany na podbój sieci. Czego dowiesz się z tego artykułu? 1. Zastanów się, jakie cele ma spełniać Twoja strona WWW lub sklep internetowy Zapewne pierwszą odpowiedzią na pytanie o cel istnienia strony, która przyszła Ci do głowy, było przynoszenie … Continued
Zanim jednak zlecisz zbudowanie serwisu www profesjonalnej agencji, koniecznie powinieneś zastosować się do 6 porad, które prezentujemy poniżej. Dzięki temu będziesz spokojny, że wykonawca dobrze zrozumiał Twoje plany na podbój sieci.
Zapewne pierwszą odpowiedzią na pytanie o cel istnienia strony, która przyszła Ci do głowy, było przynoszenie zysku. Nic w tym dziwnego. Przecież każdy, kto zamierza w coś zainwestować, spodziewa się również zwrotów z inwestycji. A więc niech pieniądze będą Twoim celem długoterminowym. Czas określić te krótkoterminowe, które doprowadzą Cię do bogactwa. Czy Twoja strona internetowa ma być częścią jakiejś większej kampanii — informować, zbierać leady, sprzedawać, prowadzić do innej witryny? A może chciałbyś, by firma, z którą podejmiesz współpracę, stworzyła dla Ciebie sklep internetowy lub serwis, na którym będziesz umieszczał mnóstwo contentu, przy okazji prowadząc natywne działania reklamowe? Zastanów się, czy chcesz zamówić kolosa wśród stron czy sklepów internetowych, mniej rozbudowany byt, a może wystarczy Ci onepage (pełna strona) lub landing page. Jeśli określisz cel, w którym tworzysz swoją stronę WWW lub sklep, sam będziesz wiedział, jak bardzo rozbudowane będzie Twoje zamówienie.
Nawet, jeśli Twój model biznesowy jest innowacyjny, w zasadzie brakuje w branży konkurencji dla Twojego pomysłu i najpewniej będziesz innowatorem w jakiejś niszy, z pewnością — pod względem wizualnym czy użytecznym — podobają Ci się jakieś serwisy lub sklepy internetowe albo chociaż drobne elementy na nich znalezione. Wytypuj najlepsze strony WWW, wypisz najlepsze praktyki, które chciałbyś zastosować u siebie, nie wahaj się zbierać zrzutów ekranu. Im bardziej szczegółowo i obrazowo przedstawisz to, co robi na Tobie wrażenie, tym większa szansa na to, że firma, z którą będziesz współpracował przy tworzeniu strony lub sklepu internetowego, dostarczy Ci finalnie taki produkt, o jakim marzyłeś.
3. Rozplanuj sekcje — jak ma wyglądać Twoja strona WWW lub sklep internetowy?
Wytypowałeś już cele stworzenia swojej nowej strony lub sklepu internetowego, zebrałeś inspiracje, a więc czas na rozplanowanie sekcji na stronie. Jakich zakładek będziesz potrzebował? Czy potrzebne będą Ci bannery na stronie głównej? A może w tle, zamiast statycznej grafiki, wolisz, by znalazło się video? Oprócz podstawowych sekcji, takich, jak: o nas, oferta i kontakt, możesz na przykład potrzebować rozbudowanych sekcji produktowych albo kategorii, regulaminu czy FAQ. Aktualnie dostępne technologie programowania pozwalają stworzyć majstersztyk, spełnić wręcz każde marzenie zlecającego. Zamiast jednak bujać w obłokach, trzeźwo i rozsądnie podejdź do sprawy i rozplanuj sekcje w taki sposób, by spełniały Twoje potrzeby oraz potrzeby Twoich przyszłych odbiorców. Skup się na tym, by budować użyteczne strony WWW, zgodne z zasadami UX i UI, które będą dobrze służyły i sprawiały, że leady szybko zmienią się w klientów.
Choć pojęcie „persony” brzmi nieco burżujsko i wyniośle, w rzeczywistości nie jest skomplikowane do wyjaśnienia. To obraz potencjalnego użytkownika Twojego serwisu lub sklepu internetowego. Tworzysz go, by odgadnąć potrzeby swojej grupy docelowej na podstawie jednego człowieka, będącego wzorowym odbiorcą. Persona powinna mieć płeć, wiek, pochodzenie, imię, zdjęcie (albo chociaż odręczny portret), stanowisko zawodowe, myśl przewodnią, którą kieruje się w życiu, kwestie, które ją motywują i te, które ją frustrują, marzenia o idealnym świecie doświadczeń, swoją historię. Pamiętaj przy tym, by persona nie była zbyt rozbudowana. W końcu ma służyć, jako narzędzie projektowe, a nie sam w sobie przedmiot projektu (1 strona A4 w zupełności wystarczy). Ile powinieneś stworzyć person, zanim zgłosisz się do agencji? To zależy od projektu, ale na pewno nie więcej niż 6. Pobierz darmowy plik PDF z szablonem persony . Pamiętaj, by stworzoną personę przedstawić zespołowi, który będzie pracował nad Twoją stroną WWW lub sklepem internetowym i zadbaj o to, by cały czas towarzyszyła we wszystkich pracach — zwłaszcza koncepcyjnych — będąc punktem odniesienia w procesie projektowym i argumentem przeważającym podczas każdej dyskusji na temat wprowadzenia zmian czy dodatkowych funkcji (np. Czy 32–letni pracownik produkcji — Jan Kowalski z Ustronia Morskiego — naprawdę potrzebuje rozbudowanego formularza kontaktowego na stronie myjni samochodowej?).
Podczas przedostatniego kroku na drodze do briefu idealnego przydadzą Ci się sekcje, które opracowałeś wcześniej. Tym razem zajmiesz się sortowaniem kart. To metoda badań zaczerpnięta z psychologii, która świetnie sprawdza się podczas projektowania, którego rezultatem mają być użyteczne strony WWW. Stosuje się ją do projektowania architektury informacji, a mówiąc prościej, do organizowania treści na stronie w taki sposób, by miały sens dla ludzi, który będą z niej korzystać, czyli Twoich klientów. Poproś o pomoc osoby ze swojego otoczenia, które najbardziej pasują do persony. Wypisz na kartkach wszystkie zaplanowane składowe sekcje strony WWW (wówczas przeprowadzisz zamknięte sortowanie kart) i zaproś je do jednego pomieszczenia, by bacznie obserwować i — w miarę konieczności — zadawać dodatkowe pytania (wówczas przeprowadzisz sortowanie kart w tzw. warunkach laboratoryjnych) lub za pomocą specjalistycznych narzędzi zorganizuj zdalne badanie. Poproś każdą z nich o ułożenie ich w najbardziej logiczny dla nich sposób i zaproponowanie nazw dla poszczególnych elementów. Nie stworzyłeś wcześniej sekcji? Poproś, by zrobili to uczestnicy Twojego badania (wówczas przeprowadzisz otwarte sortowanie kart), a następnie również je posortowali. Gratulacje! Masz już gotowe nazewnictwo dla składowych części swojej strony lub sklepu internetowego.
6. Stwórz wstępną makietę serwisu — odkryj w sobie projektanta!
Jesteś już bardzo blisko stworzenia perfekcyjnego briefu. Przed Tobą ostatni krok. Przygotuj czyste kartki papieru lub skorzystaj z darmowych narzędzi webowych do makietowania stron WWW lub ich darmowych wersji próbnych (np. UXPin, HotGloo, Balsamiq, MockFlow, Axure, Mockingbird). Nie chodzi oczywiście o to, byś stworzył profesjonalny layout strony lub sklepu internetowego — od tego będzie osoba w zespole, którego zadaniem będzie tworzenie serwisu i planowanie strony internetowej, którą zamówisz. Za pomocą nawet odręcznego projektu strony jesteś w stanie przekazać najważniejsze informacje i ułatwić agencji budowanie serwisu, który sobie wymarzyłeś. Pamiętaj, by — poza stroną główną — rozrysować również (na osobnych kartkach!) każdą z sekcji, a w zasadzie jej zawartość, którą odbiorca ma zobaczyć, po kliknieciu. Przeszedłeś przez naszą instrukcję, stosując się do każdej wskazówki? Gratulacje! Jesteś gotowy do złożenia briefu firmie, z którą chcesz współpracować przy tworzeniu Twojego nowego serwisu lub sklepu internetowego. Tak solidnie przygotowane najważniejsze elementy Twojej strony WWW z pewnością skrócą czas oczekiwania na finalny efekt prac i sprawią, że obędzie się bez nadmiernych poprawek, a strona lub sklep internetowy będą spełniały Twoje oczekiwania i potrzeby Twoich klientów. Trzymamy za Ciebie kciuki! Czujemy, że to będzie owocna współpraca.
Szukasz sposobu, na uzyskanie doskonałych doświadczenia klientów bez względu na poziom współpracy, czy też kanały informacyjne? Bez wątpienia to właśnie zasady omnichannel marketingu spełnią Twoje potrzeby. Sprawdź, czym jest ten rodzaj reklamy i jaki jest jego zakres oraz cel. Co oprócz spójności wizerunkowej możesz zyskać, korzystając z takiej strategii marketingowej? Oto najważniejsze informacje na ten temat. Poznaj zasady omnichannel marketingu. Sprawdź, na czym on polega i dlaczego warto go stosować w swoim … Continued
Jak zwiększyć efektywność wybranej formy marketingu, by dwukrotnie, trzykrotnie, a może nawet dziesięciokrotnie zintensyfikować zysk ze sprzedaży produktu lub usługi? Jeśli właśnie się nad tym zastanawiasz, odpowiedzią na Twoje potrzeby może być profesjonalna kampania PPC. Precyzyjne targetowanie połączone z tradycyjnym pozycjonowaniem strony umożliwiają prowadzenie kampanii wielotorowo, co przynosi najlepszy rezultat. Sprawdź, czym jest ten rodzaj marketingu i zastanów się, czy właśnie tego potrzebuje Twoja firma. … Continued