Skontaktuj się!
26.04.2024 | 5 minut czytania

Czym jest design thinking i jak wykorzystać tę metodę w branży kreatywnej?

Autor: Łukasz Pawlak

Czego dowiesz się z artykułu? Co to jest design thinking? Design thinking to oparty na pracy w grupie, uniwersalny sposób rozwiązywania problemów i szukania nowych kierunków działania. Koncentruje się on na konkretnym człowieku i jego potrzebach. Siłą tej nowoczesnej metody, są narzędzia, dzięki którym poznasz: W metodzie design thinking chodzi o kreację i zintegrowanie umiejętności różnych projektantów, by mniejszym kosztem wygenerować trafne produkty, np. logo, budynek czy usługę. Design thinking: Etapy Zespół to twoja siła! Stwórz interdyscyplinarną … Continued

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Czym jest design thinking?
  • W jakim celu stosuje się ten proces?
  • Czego potrzebujesz, by pracować tą metodą?
  • Jakie są etapy pracy metodą design thinking?
  • Czym jest design thinking w praktyce?
  • Poznasz case studies na przykładzie Penguin Books.

Co to jest design thinking?

Design thinking to oparty na pracy w grupie, uniwersalny sposób rozwiązywania problemów i szukania nowych kierunków działania. Koncentruje się on na konkretnym człowieku i jego potrzebach. Siłą tej nowoczesnej metody, są narzędzia, dzięki którym poznasz:

  • Kim jest i czego oczekuje twój odbiorca?
  • W jaki sposób dostarczyć mu to, czego potrzebuje?

W metodzie design thinking chodzi o kreację i zintegrowanie umiejętności różnych projektantów, by mniejszym kosztem wygenerować trafne produkty, np. logo, budynek czy usługę.

Design thinking: Etapy

Zespół to twoja siła!

Stwórz interdyscyplinarną grupę specjalistów z różnych dziedzin –  designerów, grafików, marketingowców, socjologów. Osoby niezwiązane z twoją branżą mogą zapewnić świeże spojrzenie. Dzięki temu unikniesz projektowania pod jeden sposób myślenia i zapewnisz optymalne rozwiązania. Pamiętaj, każdy jest kreatywny!

1. Empatyzacja

Pracę nad projektem zaczynamy od pytania: dla kogo on jest? Tworząc produkt, nie projektujesz go dla siebie, a dla kogoś innego. Nazwijmy go personą. Potrzebujesz znać i rozumieć jej potrzeby i sposoby działania.  Dlatego twoim zadaniem jest wczuć się w jej rolę. Aby to zrobić, zbierz dane z badań konsumenckich i analiz rynku, ale przede wszystkim wyjdź do ludzi – obserwuj ich działania i zadawaj pytania! Może najciekawsze odpowiedzi znajdziesz tam, gdzie się ich nie spodziewasz? Istnieją narzędzia i sposoby, które dadzą najlepsze efekty:

  • Pytaj o emocje, uczucia, motywacje i trudności – to one mają decydujący wpływ na wybory i zachowania.
  • Zastosuj metodę 5 x why? – Wielokrotne zadanie pytania “dlaczego?” pozwoli dotrzeć do kluczowej potrzeby użytkownika. Tutaj znajdziesz wskazówki i praktyczny formularz pracy

Wydawnictwo Penguin Books swoją kreację nowego projektu dla dzieci zaczęło od badań przyzwyczajeń czytelniczych swojej grupy docelowej. Okazało się, że prawie 30% badanych nie czyta książek, za to każdy z nich miesięcznie odczytuje przez komunikatory ok. 3000 wiadomości. Na podstawie tych danych stworzono model użytkownika. Twoje zadanie jest takie samo. Kiedy masz już zebrane informacje – one tworzą zarys persony, z którą zespół ma się  emocjonalnie zidentyfikować. Pamiętaj, osobowość persony ma stworzyć charakter twojego produktu. Przydadzą się typowe graficzne ćwiczenia design thinking:

  • Profil persony – Zobrazuje zebraną wiedzę. Więcej szczegółów i wzory do pracy znajdziesz tutaj
  • Mapa empatii – Przedstawi to, co mówi i robi persona, co myśli i czuje, co widzi i słyszy. By ją przygotować, przyda ci się więcej informacji i praktyczne szablony

Po ustaleniu tego kim jest, i czego potrzebuje twój użytkownik, możesz przejść do określenia problemu. Dla Penguin Books było to: Jaki produkt związany z dystrybucją książek zainteresuje współczesne dzieci?

2. Zdefiniowanie problemu projektowego

Pora zdefiniować problem odbiorcy. Aby to zrobić, pozbądź się ram myślowych i przyzwyczajeń, które ograniczają kreatywność. Zanalizuj, podsumuj i połącz w całość  informacje, które już masz. Szukaj wzorców i schematów – to one mają nadać kierunek dalszym działaniom, nie wcześniejsze założenia. Na tym etapie grupa ma wygenerować jak najwięcej pomysłów. Nie krytykuj i rozwijaj nawet te niewykonalne. Jaki jest na to dobry sposób?

  • Wspomniana już technika 5 x why?
  • Burza mózgów – Wygeneruje mnóstwo konceptów w krótkim czasie. Tutaj znajdziesz instrukcje.

Dopiero na końcu należy wybrać jedno kluczowe zagadnienie, które zdecydujesz się rozwiązać. Odważnie i bez krytyki szukaj realnego braku, który należy wypełnić.

3. Szukanie rozwiązań

Teraz masz jasno określony problem, za którym stoi konkretna potrzeba, np. jaki warsztat spełni wymogi konkretnych rzemieślników, albo jakie logo stworzy oczekiwany wizerunek firmy? W pierwszej fazie zespół ma zaproponować jak najwięcej sugestii rozwiązania zagadnienia projektowego. Pora puścić wodze fantazji! Ponownie zbieraj pomysły, nawet te niemożliwe do zrealizowania i pamiętaj, że każdy może mieć świetne sugestie wykraczające poza specjalizację danej osoby. Następnie z grupy pomysłów wybierz najlepszy i działaj dalej! Jak z tym etapem poradziło sobie wydawnictwo Penguin Book? Jako rozwiązanie zaproponowało stworzenie chatbota, który w postaci “opowiadacza” ma prezentować dzieciom książki na komunikatorze Facebook Messenger. Czy udało im się to zrealizować?

4. Prototypowanie

Na tym etapie z wyobraźni wchodzisz w rzeczywistość. Zbuduj niedrogą wizualizację twojego pomysłu. To może być storyboard, rysunek, model zbudowany z kartonu. Chodzi o to, by pokazać zarys potencjalnym odbiorcom, szybko zebrać informacje zwrotne i wprowadzić niezbędne poprawki.

5. Testowanie

Czas na w sprawdzanie w praktyce. Kluczowe jest weryfikowanie pomysłu w środowisku użytkowników. Penguin Books testując swoją aplikację, przekonało się, że najlepiej sprawdzi się wykorzystanie zróżnicowanych formatów – tekstów, nagrań głosowych, i plików graficznych. Dodano również opcję aktywnego wywoływania kolejnych fragmentów książki i możliwość zadawania pytań “opowiadaczowi”. Dzięki temu dziecko doświadcza lektury wymodelowanej na kształt rozmowy przeprowadzonej w atrakcyjnym dla niego języku. W efekcie grupa docelowa otrzymała idealnie skrojony produkt – Book Messenger, a wydawnictwo zyskało nowych klientów.   Twoje rozwiązania mogą być równie innowacyjne. Pamiętaj! Każdy z etapów pracy jest niezbędny. Design thinking process nie jest linearny, więc możesz wracać do poprzednich etapów i tam szukać brakujących odpowiedzi. Tak długo, aż efekt końcowy będzie trafiony.

/ Popularne artykuły
1 stycznia 2024 | 5 minut czytania

Omnichannel marketing – na czym to polega?

Szukasz sposobu, na uzyskanie doskonałych doświadczenia klientów bez względu na poziom współpracy, czy też kanały informacyjne? Bez wątpienia to właśnie zasady omnichannel marketingu spełnią Twoje potrzeby. Sprawdź, czym jest ten rodzaj reklamy i jaki jest jego zakres oraz cel. Co oprócz spójności wizerunkowej możesz zyskać, korzystając z takiej strategii marketingowej? Oto najważniejsze informacje na ten temat. Poznaj zasady omnichannel marketingu. Sprawdź, na czym on polega i dlaczego warto go stosować w swoim … Continued

E-commerce
Edukacja
Marketing
Czytaj artykuł
1 stycznia 2024 | 5 minut czytania

Kampania PPC – co to jest i jak dobrze ją zaplanować?

Jak zwiększyć efektywność wybranej formy marketingu, by dwukrotnie, trzykrotnie, a może nawet dziesięciokrotnie zintensyfikować zysk ze sprzedaży produktu lub usługi? Jeśli właśnie się nad tym zastanawiasz, odpowiedzią na Twoje potrzeby może być profesjonalna kampania PPC. Precyzyjne targetowanie połączone z tradycyjnym pozycjonowaniem strony umożliwiają prowadzenie kampanii wielotorowo, co przynosi najlepszy rezultat. Sprawdź, czym jest ten rodzaj marketingu i zastanów się, czy właśnie tego potrzebuje Twoja firma. … Continued

E-commerce
Edukacja
Marketing
Czytaj artykuł