Czego dowiesz się z artykułu?
- Czym jest design thinking?
- W jakim celu stosuje się ten proces?
- Czego potrzebujesz, by pracować tą metodą?
- Jakie są etapy pracy metodą design thinking?
- Czym jest design thinking w praktyce?
- Poznasz case studies na przykładzie Penguin Books.
Co to jest design thinking?
Design thinking to oparty na pracy w grupie, uniwersalny
sposób rozwiązywania problemów i szukania nowych kierunków działania. Koncentruje się on na
konkretnym człowieku i jego potrzebach. Siłą tej nowoczesnej metody, są narzędzia, dzięki którym poznasz:
- Kim jest i czego oczekuje twój odbiorca?
- W jaki sposób dostarczyć mu to, czego potrzebuje?
W metodzie design thinking chodzi o kreację i zintegrowanie umiejętności różnych projektantów, by mniejszym kosztem wygenerować trafne produkty, np. logo, budynek czy usługę.
Design thinking: Etapy
Zespół to twoja siła!
Stwórz
interdyscyplinarną grupę specjalistów z różnych dziedzin - designerów, grafików, marketingowców, socjologów. Osoby niezwiązane z twoją branżą mogą zapewnić świeże spojrzenie. Dzięki temu unikniesz projektowania pod jeden sposób myślenia i zapewnisz optymalne rozwiązania. Pamiętaj,
każdy jest kreatywny!
1. Empatyzacja
Pracę nad projektem zaczynamy od pytania:
dla kogo on jest? Tworząc produkt, nie projektujesz go dla siebie, a dla kogoś innego. Nazwijmy go
personą. Potrzebujesz znać i rozumieć jej
potrzeby i sposoby działania. Dlatego twoim zadaniem jest wczuć się w jej rolę. Aby to zrobić, zbierz dane z badań konsumenckich i analiz rynku, ale przede wszystkim wyjdź do ludzi - obserwuj ich działania i zadawaj pytania! Może najciekawsze odpowiedzi znajdziesz tam, gdzie się ich nie spodziewasz?
Istnieją
narzędzia i sposoby, które dadzą najlepsze efekty:
- Pytaj o emocje, uczucia, motywacje i trudności - to one mają decydujący wpływ na wybory i zachowania.
- Zastosuj metodę 5 x why? - Wielokrotne zadanie pytania “dlaczego?” pozwoli dotrzeć do kluczowej potrzeby użytkownika. Tutaj znajdziesz wskazówki i praktyczny formularz pracy
Wydawnictwo
Penguin Books swoją kreację nowego projektu dla dzieci zaczęło od badań przyzwyczajeń czytelniczych swojej grupy docelowej. Okazało się, że prawie 30% badanych nie czyta książek, za to każdy z nich miesięcznie odczytuje przez komunikatory ok. 3000 wiadomości. Na podstawie tych danych stworzono model użytkownika. Twoje zadanie jest takie samo. Kiedy masz już zebrane informacje - one tworzą zarys persony, z którą zespół ma się
emocjonalnie zidentyfikować.
Pamiętaj, osobowość persony ma stworzyć charakter twojego produktu.
Przydadzą się typowe graficzne ćwiczenia design thinking:
- Profil persony - Zobrazuje zebraną wiedzę. Więcej szczegółów i wzory do pracy znajdziesz tutaj
- Mapa empatii - Przedstawi to, co mówi i robi persona, co myśli i czuje, co widzi i słyszy. By ją przygotować, przyda ci się więcej informacji i praktyczne szablony
Po ustaleniu tego kim jest, i
czego potrzebuje twój użytkownik, możesz przejść do określenia problemu. Dla Penguin Books było to: Jaki produkt związany z dystrybucją książek zainteresuje współczesne dzieci?
2. Zdefiniowanie problemu projektowego
Pora zdefiniować
problem odbiorcy. Aby to zrobić, pozbądź się ram myślowych i przyzwyczajeń, które ograniczają kreatywność. Zanalizuj, podsumuj i połącz w całość informacje, które już masz.
Szukaj wzorców i schematów - to one mają nadać kierunek dalszym działaniom, nie wcześniejsze założenia. Na tym etapie grupa ma wygenerować jak najwięcej pomysłów. Nie krytykuj i rozwijaj nawet te niewykonalne.
Jaki jest na to dobry sposób?
- Wspomniana już technika 5 x why?
- Burza mózgów - Wygeneruje mnóstwo konceptów w krótkim czasie. Tutaj znajdziesz instrukcje.
Dopiero na końcu należy wybrać jedno kluczowe zagadnienie, które zdecydujesz się rozwiązać. Odważnie i bez krytyki
szukaj realnego braku, który należy wypełnić.
3. Szukanie rozwiązań
Teraz masz jasno określony
problem, za którym stoi konkretna potrzeba, np. jaki warsztat spełni wymogi konkretnych rzemieślników, albo jakie logo stworzy oczekiwany wizerunek firmy?
W pierwszej fazie zespół ma zaproponować jak najwięcej sugestii rozwiązania zagadnienia projektowego.
Pora puścić wodze fantazji! Ponownie zbieraj pomysły, nawet te niemożliwe do zrealizowania i pamiętaj, że każdy może mieć świetne sugestie wykraczające poza specjalizację danej osoby.
Następnie z grupy pomysłów wybierz najlepszy i działaj dalej!
Jak z tym etapem poradziło sobie wydawnictwo Penguin Book? Jako rozwiązanie zaproponowało stworzenie chatbota, który w postaci “opowiadacza” ma prezentować dzieciom książki na komunikatorze Facebook Messenger. Czy udało im się to zrealizować?
4. Prototypowanie
Na tym etapie z wyobraźni wchodzisz w rzeczywistość. Zbuduj niedrogą
wizualizację twojego pomysłu. To może być storyboard, rysunek, model zbudowany z kartonu. Chodzi o to, by pokazać zarys potencjalnym odbiorcom, szybko zebrać informacje zwrotne i wprowadzić niezbędne poprawki.
5. Testowanie
Czas na w
sprawdzanie w praktyce. Kluczowe jest weryfikowanie pomysłu w środowisku użytkowników. Penguin Books testując swoją aplikację, przekonało się, że najlepiej sprawdzi się wykorzystanie zróżnicowanych formatów - tekstów, nagrań głosowych, i plików graficznych. Dodano również opcję aktywnego wywoływania kolejnych fragmentów książki i możliwość zadawania pytań “opowiadaczowi”. Dzięki temu dziecko doświadcza lektury wymodelowanej na kształt rozmowy przeprowadzonej w atrakcyjnym dla niego języku. W efekcie grupa docelowa otrzymała idealnie skrojony produkt - Book Messenger, a wydawnictwo zyskało nowych klientów.
Twoje rozwiązania mogą być równie innowacyjne. Pamiętaj! Każdy z etapów pracy jest niezbędny. Design thinking process nie jest linearny, więc możesz wracać do poprzednich etapów i tam szukać brakujących odpowiedzi. Tak długo, aż efekt końcowy będzie trafiony.
Powodzenia!
Komentarze: